Używane auto z Niemiec - jak sprowadzić dobry samochód

Zakup w Niemczech obarczony jest o wiele mniejszym ryzykiem niż w Polsce i to z kilku powodów:

  • Mentalność Niemców powoduje, że najcześciej uczciwie przedstawiają faktyczny stan sprzedawanego pojazdu. Bardziej ryzykowny będzie zakup od mieszkającego w Niemczech obcokrajowca, jak Rosjanin, Turek czy Polak.

  • Niemieccy właściciele samochodów wykazują większą staranność w regularnym doprowadzaniu samochodów na serwis bez szukania oszczędności na koniecznych wymianach części i regulacjach służących bezpieczeństwu.

  • Większość niemieckich mechaników dba o porządną (i drogą) naprawę, nierzadko z wymianą kompletnych modułów zamiast skomplikowanych napraw i preferując części oryginalne. Szrotów i aut mocno powypadkowych nikt w Niemczech nie reanimuje.

  • Bardzo dobry stan techniczny samochodów używanych w Niemczech jest efektem tego, że poruszają się one po solidnych i zadbanych nawierzchniach, nawet w obrębie dużych aglomeracjacji.

  • Dwa komplety opon (letnich i zimowych) na felgach (w tym często jeden komplet felg aluminiowych) są zazwyczaj dołączane do sprzedawanego samochodu - często jeszcze w bardzo dobrym stanie. Używanie opon zimowych w zimie jest w Niemczech obowiązkowe.

  • Dobrze zachowane reflektory to wynik tego, że w Niemczech nie obowiązuje używanie świateł mijania całą dobę. Kupujący otrzymuje więc samochód z lampami, w których odbłyśniki są jeszcze niezmatowione a plastik obudowy wciąż przejrzysty. 

    ***

 

Szukając tej najlepszej oferty można darować sobie prasę i ograniczyć się do witryn internetowych takich jak www.mobile.de czy www.autoscout24.de (oraz te same serwisy w polskiej odsłonie: www.mobile.de/pl/ i www.autoscout24.pl - ten ostatni serwis w polskiej wersji bez możliwości przeszukiwania ogłoszeń w określonym promieniu od danego kodu pocztowego bądź miejscowości na terenie Niemiec) gdzie zawężamy wyniki wyszukiwania podając konkretne kryteria wymarzonego samochodu używanego. Jakie to kryteria?

 

    • Samochód powinien mieć 1-2 właścicieli przed nami. Jeśli jest ich więcej, najprawdopodobniej historia samochodu pozostanie tajemnicą. W niemieckich umowach kupna-sprzedaży sprzedający zazwyczaj gwarantują (lub nie) tylko bezwypadkowość egzemplarza w okresie gdy sami byli właścicielami samochodu) 

    • Rzeczowy i najlepiej obszerny opis swojego stanu technicznego, wymienione części i przeprowadzone naprawy wraz z przybliżoną datą, oraz naprawy które będą niebawem konieczne - w uczciwych niemieckich ogłoszeniach podawanie takich informacji to norma, w polskich ogłoszeniach czytamy najczęściej: "tylko-lać-i-jeździć-nic-nie-puka". 

    • Ważne kryterium to okres do następnego przeglądu: im dłuższy tym lepiej. Często określenie "TÜV NEU" (nowy przegląd) może oznaczać, że sprzedający zaprowadzi samochód na przegląd dopiero gdy pojawi się chętny kupiec. Jeśli przegląd jest nieaktualny samochód trzeba transportować na lawecie. W dokumentacji przeglądu będą widoczne adnotacje o defektach danego egzemplarza, nawet jeśli są drobne i nie były podstawą do niedopuszczenia pojazdu do ruchu. 

    • Kupno od osoby prywatnej pozwoli więcej dowiedzieć się na temat historii samochodu. Taki samochód będzie nieco droższy niż od handlarza. Jeśli samochód jest już wyrejestrowany (niem. abgemeldet), u handlarza bez problemu dokonamy jazdy próbnej na jego próbnych tablicach, u prywatnego sprzedającego jazda próbna nie będzie możliwa. 

 

Kupno samochodu od osoby prywatnej

 

  • Jesli w ogłoszeniu jest podany numer telefonu (najlepiej komórkowy - zaczyna się od (0)15***, (0)16*** lub (0)17***), podejmujemy probę kontaktu. Szanse na to, że sprzedający rozmawia w języku angielskim należy ocenić na 20%.
  • Negocjacje ceny przez telefon nie zawsze są możliwe - sprzedający zachęcają do obejrzenia samochodu osobiście.
  • Umawiamy wizytę pamiętając, że sprzedawcy są najbardziej dyspozycyjni w weekend, a wydziały komunikacji w weekendy w większości powiatów nie pracują. Kto chce wrócić do domu na kołach będzie musiał się dostosować do godzin pracy urzędu (Zulassungsstelle).
  • Prośba o zarezerwowanie samochodu zazwyczaj spotyka się z pozytywną reakcją - bądźmy jednak pewni, że nawet najbardziej słowny sprzedający bez mrugnięcia odda samochód komu innemu, jeśli pojawi się wcześniej z dobrą ceną.
  • W wyszukiwarce (np. google) wpisujemy zapytanie w formacie: "nazwa miejscowości_Zulassungsstelle" i szukamy godzin pracy urzędu (niem. Öffnungszeiten), np. "Dresden Zulassungsstelle" dla miasta Drezno.
  • Na miejsce zakupu najlepiej udać się z dwujęzyczną umową zakupu (do znalezienia w internecie) celem obniżenia kosztów tłumaczenia przysięgłego w Polsce.
  • Praktyką wielu kupujących jest zaniżanie ceny na umowie celem zmniejszenia płaconej w Polsce akcyzy. Ze strony sprzedających taka kombinacja spotyka się najczęściej z akceptacją. Polscy urzędnicy skarbowi zwalczają ten proceder i w przypadku przesadnie niskiej ceny na umowie wyliczają akcyzę na podstawie cen katalogowych.
  • Po przekazaniu pieniędzy otrzymujemy od sprzedającego dwie części dowodu rejestracyjnego (niem. Zulassungsbescheinigung Teil 1/Teil 2) oraz ostatni raport z przeglądu (w przypadku aut starszych niż 3 letnie przegląd ma ważność 2 lata). Jeśli badania techniczne są nieaktualne, nie będzie można zarejestrować samochodu do wyprowadzenia z Niemiec.
  • Z dokumentami udajemy się do wydziału komunikacji.

Kupno samochodu od profesjonalnego dealera (autoryzowany punkt danej marki lub wielu marek, spółka z o.o. [GmbH] itp.)

 

  • Nawiązujemy kontakt telefoniczny, znajomość języka niemieckiego będzie niezbędna w większości przypadków. Rezerwacja egzemplarza będzie możliwa na okres najwyżej dwóch-trzech dni. Upewniamy się, że wszystkie dokumenty samochodu są na miejscu sprzedaży - w większości wypadków pierwsza część dowodu rejestracyjnego jest przechowywana w banku, nierzadko w filii na drugim końcu kraju - dealer otrzymuje dokumenty w ciągu 1-2 dni. Banki przechowują dokumenty po to, by dealerzy nie musieli inwestować własnych środków w samochody, które stoją u nich na placu.
  • Negocjacje ceny przez telefon są możliwe w większości przypadków - warto zaproponować sprzedającemu, że ponieważ samochód jest przeznaczony na wyprowadzenie z Niemiec, kupujący dobrowolnie rezygnuje z rekojmi, ktorej udzielenie jest ustawowym obowiązkiem handlarzy samochodami w przypadku sprzedaży osobom prywatnym (sprzedający uwalnia się od tego obowiązku poprzez odpowiednią adnotację na umowie (np. niem. "keine Garantie/keine Gewährleistung"). Zyskać można w ten sposób na dzień dobry ok. 200-300 EURO. Rezygnacja z rekojmi nie jest bardzo dolegliwa dla polskich kupujących biorąc pod uwagę, że w przypadku ujawnionych wad zakupionego samochodu należy umozliwić usunięcie usterek w pierwszej kolejności temu, kto dany samochód sprzedał, co może oznaczać konieczność dostarczenia go na miejsce zakupu. 
  • Umawiamy się na obejrzenie i zakup biorąc pod uwagę godziny pracy urzędów (patrz powyżej).
  • Na miejsce zakupu udajemy się z gotówką. Płatność za samochód poprzez przelew spowoduje, że sprzedający będzie czekał z wydaniem samochodu do czasu, aż na jego koncie pojawią się przelane środki.
  • Dla odbycia jazdy próbnej większość dealerów poprosi o okazanie dowodu osobistego i prawa jazdy i je skopiuje a następnie poprosi o pozostawienie dowodu osobistego na czas jazdy próbnej. Dzieje się tak dlatego, że w większości przypadków w czasie jazdy próbnej nie towarzyszy nam żaden pracownik punktu dealerskiego. Może być konieczne podpisanie formularza wypożyczenia samochodu - w taki sposób formalnie dokonuje się użyczenia samochodu dla jego sprawdzenia. Czasem w tym dokumencie jest zawarta klauzula udziału własnego w ewentualnie zaistniałej szkodzie (np. 1000 EURO).
  • Nie potrzebujemy formularza umowy zakupu, ponieważ dealer przygotuje swoją umowę albo jedynie wystawi rachunek. Manewr z zaniżaniem ceny na rachunku nie powiedzie się wobec braku zgody sprzedającego.
  • Z dokumentami udajemy się do wydziału komunikacji.

Kupno samochodu od profesjonalnego dealera na firmę za cenę netto

 

  • Sprzedającemu przesyłamy wcześniej dokumenty potwierdzające prowadzenie dzialalności gospodarczej
  • Dokonujemy przelewu zaliczki lub pełnej kwoty brutto
  • Sprzedawca zwraca przelewem kwotę niemieckiego podatku VAT (rożnicę między kwotą brutto a netto) po otrzymaniu dowodu zarejestrowania samochodu w Polsce.

 

Kupno samochodu od podrzędnego handlarza (Niemiec, Libańczyk, Turek, Rosjanin, plac bez zaplecza technicznego i ze skromnym pomieszczeniem biurowym albo bez takiego, na zdjęciach autolaweta w tle, itp.).

 

  • komunikacja jest najczęściej utrudniona ze względu na niedoskonały niemiecki i brak znajomości innych popularnych języków
  • handlarz najczęściej przebywa w trasie, poszukując i przywożąc samochody na handel - należy dokładnie ustalić termin spotkania.
  • można zaproponować skorzystanie z wcześniej przygotowanej, dwujęzycznej umowy, w większości przypadków handlarz wypełni i podpisze ten oraz swój własny egzemplarz.
  • negocjacja ceny telefonicznie najczęściej przynosi spodziewany efekt. Zaniżanie ceny na umowie nie wzbudzi zdziwienia.
  • zawarcie w opisie ogłoszenia klauzuli "im Kundenautrag" lub "im Auftrag" oznacza "na zlecenie (klienta)". Ten manewr służy ustawieniu się sprzedającego w pozycji wyłącznie pośrednika tak, że transakcja jest formalnie zawarta pomiędzy osobami prywatnymi - w ten sposób sprzedający uwalnia się od obowiązku udzielenia rękojmi na sprzedawany samochód (bo osoba prywatna nie ma takiego obowiązku według przepisów, w odróżnieniu od handlarza z działalnością gospodarczą).

 

Formalności w wydziale komunikacji (typy tablic rej. objaśnione niżej)

 

  • w sąsiedztwie każdego wydziału komunikacji znajduje się zawsze minimum jeden zakład (np. "Schilderdienst" lub "Kennzeichen"), wytłaczający tablice rejestracyjne, oferujący ubezpieczenia krótkoterminowe itd. Tam kierujemy pierwsze kroki pytając o koszt najtańszego (i najkrótszego, np. na 9 dni w przypadku tablic wywozowych) ubezpieczenia dla samochodu dopuszczanego do ruchu celem eksportu. 
  • Jeśli różnica w cenie (ubezpieczenie+tablice+opłata urzędowa) pomiędzy załatwieniem tablic 5-dniowych i wywozowych (eksportowych) będzie niewielka, warto zdecydować się na tablice wywozowe (niepodważalne ubezpieczenie OC poza terenem Niemiec).
  • Jeśli tablice 5-dniowe są o wiele tańsze i urzędnik zgodzi się nam takie wydać, warto na takie się zdecydować pomimo nie zawsze jasnej sytuacji z ubezpieczeniem poza terenem Niemiec (tzw. zielona karta).
  • udajemy się do urzędnika wydziału komunikacji (Zulassungsstelle) celem uzyskania informacji czy przysługują nam tablice 5-dniowe, czy wyłącznie wywozowe.
  • w zależności od uzyskanej informacji wracamy do zakładu sprzedającego ubezpieczenia i tablice i opłacamy ubezpieczenie (oraz z góry wytłoczenie tablic) - za potwierdzenie zawartego ubezpieczenia służy kopia formularza z odpowiednim numerem.
  • Z potwierdzeniem ubezpieczenia wracamy do urzędnika który na podstawie otrzymanych dokumentów samochodu i dowodu osobistego kupca dokonuje rejestracji samochodu na nowego właściciela, przydzielając numer rejestracyjny.
  • Przypisany numer rejestracyjny podajemy w zakładzie celem wytłoczenia odpowiednich tablic.
  • Z tablicami udajemy się do urzędnika po naklejki legalizacyjne (z godłem właściwego landu).
  • Po drodze - w automacie - opłacamy opłatę urzędową, najczęściej posługując się przy tym otrzymaną od urzędnika kartą magnetyczną z zakodowaną na niej informacją o wysokości opłaty. Wydruk z automatu zanosimy urzędnikowi.
  • Urzędnik przykleja nalepki a my tablice mocujemy na zakupionym samochodzie i w drogę!

 

Kwestia tablic rejestracyjnych

 

Dla kupionego już pojazdu możemy w wydziale komunikacji uzyskać dwa rodzaje tablic rejestracyjnych: tablice celne oraz tablice krótkoterminowe.

 

Tablice celne (eksportowe/wywozowe)

 

 

Ten rodzaj tablic z datą ważności na czerwonym pasku po prawej stronie jest przeznaczony do wyprowadzenia pojazdu za granicę. Koszt tych tablic jest zazwyczaj nieco wyższy niż koszt tablic krótkoterminowych (przybliżony koszt ubezpieczenia na 9 dni+tablic+opłaty urzędowej wynosi 100€+25€+35€=160€), są one także wystawiane na dłuższy okres, stąd i cena za ubezpieczenie jest wyższa. Takie tablice otrzymamy w każdym wydziale komunikacji do konkretnego (już zakupionego) samochodu. Do tych tablic należy doliczyć podatek drogowy według wzoru (kwoty roczne).

 

Tablice krótkoterminowe

 

 

Ten rodzaj tablic z datą ważności na zółtym pasku po prawej stronie jest przeznaczony głównie do przeprowadzenia zakupionego pojazdu "wewnątrz" Niemiec jeśli posiada on aktualne badanie techniczne. Tablice te umożliwiają także legalny wyjazd do Polski. Są przypisane do konkretnego samochodu i wystawiane na okres do 5 dni, ubezpieczenie jest odpowiednio tańsze niż w przypadku tablic celnych (przybliżony koszt ubezpieczenia+tablic+opłaty urzędowej wynosi 65€+20€+13€=98€). Do tablic nie dolicza się podatku drogowego. Ubezpieczenie najczęściej obowiązuje w całej UE (zielona karta) za wyjątkiem nielicznych państw, jak Rumunia czy Bułgaria. Po ostatniej zmianie przepisów (od kwietnia 2015) tablice te może otrzymać tylko osoba zameldowana w Niemczech. Rejestrujący z zagranicy muszą przybyć do wydziału komunikacji z zameldowanym mieszkańcem Niemiec jako osobą upoważnioną do otrzymania tych tablic. Oznacza to w praktyce, ze ta osoba przejmuje odpowiedzialność (i płaci mandaty) za wykroczenia rejestrującego na niemieckich drogach. 

 

Tablice eksportowe a podatek drogowy

 

Samochód rejestrowany w Niemczech (a więc również auto rejestrowane czasowo z tablicami "celnymi/eksportowymi") musi mieć opłacony podatek drogowy by uzyskać dopuszczenie do ruchu. Tubylczemu użytkownikowi wystarczy upoważnienie urzędu skarbowego do pobierania podatku bezpośrednio z jego konta bankowego. Inaczej - trudniej - jest w przypadku interesanta z zagranicy, który rejestruje auto jedynie czasowo (na eksport) i nie ma konta bankowego w niemieckim banku. W takim przypadku podatek należy w zależności od danego wydziału komunikacji uiścić albo z góry w gotówce na miejscu albo w niemieckim urzędzie skarbowym (może to być na drugim końcu dużego miasta). Jeśli jest to potrzebne dla pomyślnego załatwienia sprawy, ja podaję dane do mojego konta w niemieckim banku, a kupujący otrzymuje tylko pocztą informację na swój polski adres o wysokości podatku pobranego z konta. Przykładowy rachunek wystawiony przez niemiecki fiskus jednemu z moich klientów (VW Passat 1.6 - rejestracja na 14 dni - kwota podatku 9€) można zobaczyć tutaj.

 

* * * * * 


Komentarze:


Imię:

Treść komentarza:

Wybierz swój avatar:

Anonim Pan Pani Chłopiec Dziewczynka Geek Żartowniś Luzak Złośnik Zagubiony

Przepisz kod:


Dodaj komentarz